السيد الخميني
443
صحيفه امام ( مجموعه آثار امام خمينى ) ( فارسى )
مصاحبه [ با روزنامهء لبنانى النهار دربارهء فلسطين و دستگيرى هويدا ] زمان : 20 آبان 1357 / 10 ذى الحجه 1398 مكان : پاريس ، نوفل لوشاتو موضوع : دولت نظامى - دستگيرى هويدا - فلسطين مصاحبهكننده : خبرنگار روزنامه لبنانى النهار سؤال : [ آيا به نظر حضرت آيت اللَّه ، با روى كار آمدن دولت جديد نظامى در ايران و دستگيرى هويدا ، تغييراتى در وضع ايران رخ خواهد داد ؟ آيا اين درگيريها به يك جنگ داخلى منجر خواهد شد يا نه ؟ ] جواب : آمدن دولت نظامى تأثيرى در امور ندارد ، بلكه نهضت را تشديد مىكند و كار شاه را سختتر مىنمايد ، و رفتنش را نزديكتر . گرفتن هويدا و امثال او كه در دزدى و فساد ، شريك شاه بودهاند ، براى فريب مردم است ، اينها هم تأثيرى ندارد « 1 » . [ آيا در نظر داريد مبارزهء خود را به روش نبرد مسلحانه ارتقاء دهيد ؟ ] - اكنون ما به همين ترتيب كه ملت قيام كرده است ، اميدواريم كه قضايا حل شود . و چنانچه حل نشود ، در اين امر تجديد نظر خواهيم كرد . [ تأييد مسكو و واشنگتن از رژيم شاه را چگونه تفسير و تعبير مىكنيد ؟ ] - معلوم است كه اينها بهتر از شاه نوكرى پيدا نمىكنند ، كه استفاده شان را از ايران هر چه زيادتر كند ، و به ايران خيانت كرده و به آنان خدمت كند . در هر حال ، آنها خدمتگزارى مىخواهند ، و بهتر از شاه كسى نيست . [ نظر حضرت آيت اللَّه در مورد جنبش فلسطين و مردم فلسطين به طور اعم و نسبت به بيت المقدس به طور اخص چيست ؟ چه روابطى بين شما و سازمان آزاديبخش فلسطين وجود دارد ؟ ] - ما از سالهاى بسيار قبل ، هميشه راجع به اسرائيل و غاصب بودن آن صحبت كردهايم . هميشه بناى ما اين است كه در كنار برادران فلسطينى خود بايستيم و هر وقت هم قدرت
--> ( 1 ) - پس از روى كار آمدن دولت نظامى غلام رضا ازهارى ، به منظور فرونشاندن هيجان مردم ، امير عباس هويدا به دستور شاه دستگير و زندانى شد .